Martí Sabrià (gerent de l’Associació Costa Brava Centre)


La normalització d’un país

Tot i que normalitzar no és res més que posar les coses al seu lloc i que de sortida semblaria una tasca senzilla, la introducció del català com a llengua habitual al nostre sector no ha estat ni és una feina gens fàcil.

L’hostaleria del litoral català dedicada majoritàriament al turisme de sol i platja ha de conviure amb el fet estacional, que comporta molta contractació de caràcter temporal i una molt més alta rotació laboral que la que tenen altres sectors laborals que funcionen tot l’any.

L’hostaleria ha estat la primera feina de molts joves del país, però, sobretot, la porta d’entrada al món laboral de gran part de la població immigrada, gràcies al fet que té una alta facilitat d’integració de persones poc formades i gens especialitzades. I no només per fer feines internes de les nostres empreses, com les de cuina o d’habitacions, sinó també per atendre la clientela des de la barra o a la sala dels restaurants, on trobem sovint gent immigrada de l’estat espanyol, el continent europeu o l’africà, l’americà i fins i tot l’asiàtic.

Exigir als nouvinguts l’ús del català no és pas una feina fàcil, i menys ho era abans de la crisi, quan per trobar personal per a contractes de sis o menys mesos no podíem fer la més mínima selecció i calia avantposar el fet de disposar de mà d’obra a altres aspectes com ara el seu domini de la llengua.

Afortunadament, però, el nostre empresariat ha anat entenent el valor de la identitat dels països i les contrades alhora de donar forma a la proposta turística. Poc a poc hem entès el valor gastronòmic dels productes del rodal, dels nostres peixos i fruites, dels nostres olis i dels nostres vins i també del nostre patrimoni cultural a l’hora de competir amb altres destinacions.

Una bona part de l’èxit assolit correspon al Consorci per a la Normalització Lingüística, que en aquests 25 anys d’activitat constant i tossuda, però també il·lusionant i planera, ens ha empès a tots a fer normal l’ús de la nostra llengua a l’hora de fer una comanda o proposar un àpat a la gent de casa nostra.

En nom del sector de l’hostaleria, el nostre agraïment i reconeixement, al Consorci i a la seva gent, que ens han ajudat a ser millors, normalitzant l’ús de la nostra llengua i posant en valor la nostra identitat.

Amb la felicitació adjuntem el nostre desig de salut i força, per a seguir empenyent aquest país cap a la plena normalització.

Font: CNL de Girona